Stichting WEBB

Praktische tips bij de begeleiding van hoogbegaafde kinderen

(Meer over...)

In de eerste gespreksgroepen voor ouders van hoogbegaafde kinderen, eind jaren '90, werden veel praktische tips verzameld als aanvulling bij het als enigszins theoretisch ervaren boek Guiding the Gifted Child (Webb e.a., 1982). In overleg met de auteurs zijn deze tips per hoofdstuk uitgewerkt door Frank de Mink en Karel Jurgens, en opgenomen in de Nederlandse vertaling van dit boek. Die verscheen in 2000 onder de titel De begeleiding van hoogbegaafde kinderen.

In hun nieuwe boek A Parent's Guide to Gifted Children (Webb e.a., 2007) is door de auteurs meer praktische informatie verwerkt in de hoofdtekst. Daarom is besloten de aanvullingen niet op te nemen in de vertaling van dit boek, die in 2013 verscheen als De begeleiding van hoogbegaafde kinderen – herziene editie. Via de links hieronder zijn ze alsnog te raadplegen.

N.B. De verwijzingen naar de hoofdstukken zijn aangegeven voor de herziene editie.

Nr.

Bij de onderwerpen van het hoofdstuk:

Meer praktische tips over:

Communicatie: de sleutel tot relaties

Gevoelens delen

Motivatie, enthousiasme en onderpresteren

Motivatie

Grenzen stellen; aanleren van zelfdiscipline

Discipline

Intensiteit, perfectionisme en stress

Omgaan met uitdaging en stress

Idealisme, teleurstelling en depressie

Omgaan met tegenslagen

De omgang met leeftijdgenoten en vrienden

Relaties met leeftijdgenoten en vrienden

Verhoudingen binnen het gezin

Rivaliteit tussen kinderen in het gezin

Individualiteit en morele ontwikkeling

Omgaan met waarden en tradities

Zie ook de blogs van Desirée Houkema over de onderwerpen van het Peers4Parents programma.

Desirée Houkema is gecertificeerd SENG Model Parent Group Facilitator, SMPG Facilitator Trainer, en bestuurslid van Stichting WEBB / Peers4Parents. Ze begeleidde vanaf 2017 meerdere malen een oudergespreksgroep op basis van het Peers4Parents Programma, samen met Albert Kaput – eveneens gecertificeerd Facilitator, Trainer en bestuurslid.